Urząd komunikacji
Urząd miasta wydział komunikacji – zakres działań
Do działań Wydziału Komunikacji należy wykonywanie szeregu zadań z zakresu prawa jazdy takich jak wydawanie, zatrzymywanie i zwrot uprawnień, zakresu transportu drogowego jak na przykład nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców i stacjami kontroli pojazdów, oraz przede wszystkim kwestie dotyczące rejestracji pojazdów. Do najczęściej załatwianych spraw w Wydziale Komunikacji należą:
- rejestracje nowych pojazdów,
- rejestracje używanych pojazdów zakupionych na terenie Polski,
- rejestracje używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy (UE i spoza),
- wyrejestrowywanie pojazdów,
- czasowe rejestracje pojazdów,
- profesjonalne rejestracje pojazdów,
- rejestracje pojazdów typu “SAM”,
- wymienić tablice rejestracyjne lub wyrobić ich wtórniki (w razie kradzieży, zniszczenia lub zgubienia),
- dopisać lub wykreślić współwłaściciela pojazdu z dowodu rejestracyjnego,
- wpisać lub wykreślić z dowodu rejestracyjnego adnotację GAZ, HAK, NAUKA JAZDY, VAT, PIT, TAXI, CIT, BUS, EURO,
- wyrobić wtórnik dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego lub karty pojazdu,
- wymienić dowód rejestracyjny ze względu na zmianę danych,
- zgłosić informację o zbyciu lub nabyciu pojazdu,
- czasowo wycofać pojazd z ruchu,
- wyrobić tabliczki znamionowe.
Urząd komunikacji prawo jazdy
Wniosek w sprawie prawa jazdy należy złożyć gdy:
- są wyrabiane po raz pierwszy,
- zbliża się termin upływu ważności dokumentu i istnieje potrzeba wyrobienia nowego,
- utracono dokument,
- dokument został skradziony,
- dokument jest uszkodzony lub nieczytelny,
- zmianie uległy dane osobowe,
- istnieje chęć wymiany zagranicznego dokumentu na polski odpowiednik.
Wniosek o wydanie prawa jazdy należy złożyć w urzędzie miasta lub w starostwie, który jest ściśle związany z miejscem zamieszkania osoby zamierzającej załatwić w nim sprawę. Komórki organizacyjne urzędów, które zazwyczaj nazywają się wydziałem komunikacji, są odpowiedzialne za sprawy związane z wydawaniem prawa jazdy.
Potrzebne dokumenty:
- orzeczenie lekarskie,
- zdjęcie – wyraźne, aktualne i kolorowe, o wymiarach 3,5 x 4,5 cm,
- paszport lub kartę pobytu – jeśli jesteś obcokrajowcem,
- wniosek o wydanie prawa jazdy,
- orzeczenie psychologiczne,
Na chwilę obecną prawo jazdy kosztuje 100,50 zł, a maksymalny termin, w którym można otrzymać dokument to 7 dni roboczych od daty złożenia wniosku.
Urząd komunikacji rejestracja pojazdu
Zgodnie z przepisami na zarejestrowanie pojazdu przeznacza się okres 30 dni, a rejestracji należy dokonać we właściwym wydziale komunikacji. Jeśli przeznaczony na rejestracje termin ulegnie przekroczeniu, urzędnik może nałożyć karę finansową nawet do 1000 złotych.
Wniosek musi być złożony we właściwym urzędzie, odpowiednim dla miejsca zamieszkania. Istnieje możliwość pobrania go wprost ze strony internetowej danego urzędu, lub stacjonarnie. Wystarczy poprosić o taki wniosek bezpośrednio na miejscu. Niezbędne jest, aby oprócz wymaganego wniosku, dostarczyć wszystkie niezbędne dokumenty. W wypadku braku możliwości zajęcia się procesem rejestracji samodzielne można skorzystać z pomocy członka rodziny lub zaufanej osoby. Wymagany wówczas jest dokument upoważniający do rejestracji pojazdu.
Potrzebne dokumenty:
- dotychczasowy dowód rejestracyjny,
- dokument potwierdzający własność pojazdu – np. faktura VAT, umowa sprzedaży czy umowa darowizny,
- dotychczasowe tablice rejestracyjne,
- karta pojazdu – jeśli była wydana,
- dokument tożsamości nowego właściciela,
- potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC pojazdu.
Rejestrowanie pojazdu jest indywidualne dla każdego auta. Istotne jest to, czy pojazd jest nowy, czy też używany. Ważnym aspektem przy rejestrowaniu jest również pochodzenie auta. W zależności od tego czy jest on z Polski, czy też z zagranicy wymagania mogą być różne. W razie wątpliwości lub pytań należy skontaktować się z odpowiednim wydziałem komunikacji.