Cold mailing – pozyskiwanie nowych klientów
Pojęcie “cold email” nie ma definicji prawnej, co oznacza, że nie ma jednolitego rozumienia, czym ono jest.
W Europie istnieją dwa główne akty prawne, które regulują sposób, w jaki firmy wykorzystują cold email: GDPR i Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej. Na poziomie krajowym obowiązują takie akty prawne, jak Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy Prawo telekomunikacyjne.
Istotą “cold email” jest zaproszenie osoby, z którą nie utrzymywało się wcześniej relacji biznesowych, do nawiązania kontaktu za pomocą odpowiedniej wiadomości elektronicznej. Celem takiej wiadomości jest przede wszystkim nawiązanie kontaktu z potencjalnym partnerem, ewentualnie przedstawienie mu oferty. W Twoim przypadku ma to doprowadzić do zapoznania się klienta z Twoim e-bookiem i jego ewentualnego zakupu.
W kontekście ochrony prywatności obywateli (np. konsumentów, użytkowników) szczególne znaczenie ma art. 76 Konstytucji, który zapewnia ochronę władz publicznych przed działaniami zagrażającymi m.in. ich prywatności poprzez nieuczciwe praktyki rynkowe. Na gruncie prawa europejskiego konieczność ochrony prywatności w odniesieniu do danych osobowych wynika m.in. z Karty Praw Podstawowych oraz RODO.
Polski ustawodawca nadał prywatności szczególną rangę, przyznając jej ochronę na poziomie konstytucyjnym. W art. 51 ust. 1 Konstytucji RP wskazano gwarancję ochrony danych osobowych na zasadzie tzw. autonomii informacyjnej – tylko ustawa może nakazać jednostce ujawnienie informacji, które jej dotyczą, oraz określić zakres, w jakim te informacje mają być ujawnione.
Dane osobowe muszą być:
1. Przetwarzane zgodnie z prawem, uczciwie i w sposób przejrzysty;
2. 2. Gromadzone w określonych, jednoznacznych i legalnych celach i nie poddawane dalszemu przetwarzaniu w sposób niezgodny z tymi celami;
3. Adekwatne, istotne i ograniczone do określonych celów.
Z kolei zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o usługach elektronicznych zabronione jest przesyłanie:
1. Niezamówionej informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (w szczególności poczty elektronicznej), do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną.
Powołana regulacja dotyczy odbiorców będących osobami fizycznymi, a więc nie tylko konsumentów, ale również pracowników firm. Na podstawie powyższego przepisu dopuszczalne mogłoby się wydawać wysyłanie niezamówionej informacji handlowej do podmiotów innych niż osoby fizyczne, jednakże dodatkową ochronę dla osób prawnych zapewnia art. 172 Prawa telekomunikacyjnego, który uprawnia te podmioty do odmowy otrzymywania niezamówionych informacji handlowych w każdym czasie, bez konieczności podawania jakiegokolwiek uzasadnienia lub wyjaśnienia.
Czytaj więcej: https://porady-prawne.info.pl
5 komentarzy
Adam
11 maja 2022 @ 13:45
Cieszę się, że cold mailing istnieje, to świetny sposób na pozyskiwanie nowych klientów.
Używam cold mailingu do pozyskiwania nowych klientów dla mojej firmy i działa to naprawdę dobrze. To naprawdę robi różnicę w liczbie nowych klientów i w tym, ile zarabiam.
Sylwia
11 maja 2022 @ 13:50
Próbowałam cold mailingu, ale to nie dla mnie.
Darek
11 maja 2022 @ 13:51
Zawsze byłem fanem cold-callingu i cold-mailingu, ponieważ są to bezpośrednie formy marketingu, które nie wymagają wiele czasu ani wysiłku, aby przynieść rezultaty. Świetnie nadają się również do docierania do osób, które nie znają jeszcze Twojej marki, ponieważ zmuszają Cię do skupienia się na ważnych szczegółach – czym jest Twój produkt, dlaczego jest wartościowy i czym różni się od produktów konkurencji – zamiast rozpraszać się innymi rzeczami, które czasami mogą przeszkadzać, gdy próbujesz coś sprzedać.
Franek
11 maja 2022 @ 13:52
Uważam, że cold emailing jest najbardziej skuteczny, gdy jest prowadzony w sposób osobisty i specyficzny dla osoby, do której się zwracasz. Pamiętaj też, że nie masz pojęcia, kto będzie czytał twój email – może to być osoba pracująca w danej firmie, a może to być jej asystent. Jeśli nie chcesz, by Twój e-mail został zignorowany, spróbuj nawiązać kontakt telefoniczny, zamiast wysyłać kolejny e-mail.
Ula
11 maja 2022 @ 13:53
Po raz pierwszy skorzystałam z cold-mailingu, kiedy właśnie skończyłam studia i musiałam znaleźć pracę. Na początku wydawało mi się, że to będzie ślepy zaułek – jak mogłabym się gdziekolwiek dostać bez znajomości i doświadczenia? Ale potem postanowiłam spróbować cold-mailingu i udało się! Firma, do której aplikowałam, od razu mnie zatrudniła, ponieważ dostała moje podanie pocztą.