Podsumowanie działań na rzecz Ukrainy na stadionie PGE Narodowy
W obliczu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego PKO Bank Polski był zaniepokojony sytuacją uchodźców. Było to duże wyzwanie, ale jesteśmy bankiem zaawansowanym technologicznie, więc nic nie jest dla nas niemożliwe. Otrzymanie numeru PESEL, założenie konta i złożenie wniosku o świadczenia w jednym miejscu to niewątpliwie jedno z najważniejszych udogodnień dla obywateli Ukrainy. Cieszę się, że wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych został ułatwiony im pobytu w Polsce.
Na Stadionie Narodowym w Warszawie kilkanaście tysięcy uchodźców otrzymało pomoc oferowaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i PKO Bank Polski. Wydarzenie to było częścią ogólnopolskiej akcji, której celem jest pomoc uchodźcom m.in. w zakładaniu polskich kont bankowych i ubieganiu się o świadczenia rodzinne.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych potwierdził, że liczba nowych profili na Platformie Usług Elektronicznych ZUS wzrosła o ponad 12 tysięcy, a liczba wniosków o świadczenia 500 plus o ponad 22 tysiące. Gertruda Uścińska, Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, poinformowała o tych danych na konferencji prasowej na Stadionie Narodowym w Warszawie.
“Zakład Ubezpieczeń Społecznych od samego początku angażuje się w szeroko rozumianą pomoc uchodźcom z Ukrainy. Zakład cały czas był jedną z kluczowych instytucji w udzielaniu tej pomocy, co ma ogromne znaczenie” – dodaje prof. Uścińska.
ZUS infolinia, udziela informacji na temat rodzajów świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wyjaśniają też, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) oraz gdzie szukać dalszych informacji na temat tych procesów. Informacje te są publikowane w języku ukraińskim na stronie internetowej ZUS.
Warto zaznaczyć, że rząd Polski podjął decyzję o kontynuowaniu prac nad realizacją działań mających na celu wsparcie obywateli Ukrainy w Polsce.
W weekend 26-27 marca 2022 r., podczas specjalnej akcji “Weekend dla Ukrainy”, oddziały ZUS były otwarte w około 300 miejscach w Polsce.
Od tego czasu w ZUS działa specjalna linia telefoniczna w języku ukraińskim i polskim dotycząca świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Wśród osób obsługujących infolinię są uchodźcy z tego kraju.
Konrad
13 czerwca 2022 @ 12:10
Infolinia już działa i dostarcza uchodźcom potrzebnych informacji. Jest to ogromny krok naprzód w realizacji projektu. Zespół ciężko pracował, ale super, że wszystko idzie zgodnie z planem.
Jola
13 czerwca 2022 @ 12:13
Uważam, że infolinia jest niezwykle cennym źródłem informacji dla uchodźców. Działa i dostarcza uchodźcom potrzebnych informacji, co jest niezwykle ważne w obecnej sytuacji.
Henryk
13 czerwca 2022 @ 12:16
To bardzo interesujący artykuł. Słyszałem o tej infolinii, ale nigdy wcześniej z niego nie korzystałem. To bardzo ważne, aby w dzisiejszym świecie istniały takie usługi.
Myślę, że byłoby to pomocne dla osób, które są uchodźcami i nie wiedzą, jak poruszać się w swoim mieście lub kraju zamieszkania.